Podpisane 14 lutego 2017roku, przez Minister Edukacji Narodowej, nowe rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej zakłada, że od września 2017 nauka elementów programowania będzie odbywać się od I klasy szkoły podstawowej, a o jedną trzecią, z 210 do 280, zwiększy się liczba godzin informatyki od IV klasy.

Do prowadzenia zajęć z kodowania nie zawsze potrzebny jest kosztowny sprzęt elektroniczny jak tablety czy komputery. Można wdrażać dzieci do programowania za pomocą prostych zabaw i nieskomplikowanych pomocy dydaktycznych, np. maty do kodowania i plastykowych kubeczków lub kart. Zapraszam Was do bliższego zapoznania się z tymi metodami edukacyjnymi na stronie Kodowanie na dywanie. Bawiąc się w ten sposób dzieci nabywają kompetencji informatycznych, przygotowują się do programowania w klasach starszych, doskonalą zdolność logicznego myślenia, uczą się aktywnego rozwiązywania problemów i współpracy w grupach oraz rozwijają podstawy myślenia matematycznego. Gdybyście chcieli pobawić się ze swoimi dziećmi, bardzo polecam książkę „Kodowanie na Dywanie w przedszkolu, szkole i domu” Anny Świć, która przedstawia wiele pomysłów i prostych zabaw z kodowania. Bardziej zaawansowanym narzędziem do nauki kodowania są ozoboty. Ozoboty to niewielkie robociki wykorzystywane w nauce programowania. Są to roboty podążające za linią, więc mogą je, w prosty sposób – rysując ścieżki markerami, programować maluchy. Starsze dzieci rozwiązują trudniejsze problemy i pracują na specjalnych kartach lub tworzą własne trasy z kodami, uwzględniające kierunki poruszania się ozobota, efekty świetlne i specjalne ruchy robotów. Ozobot może być również wykorzystany na lekcjach informatyki, gdzie programujemy go w  ozoblocky, programie bazującym na języku programowania Scratch. Więcej informacji, o tym ciekawym robocie, znajdziecie Państwo na stronie http://www.ozobot.pl/ zachęcam do lektury. Rada Rodziców rozumie jak ważne są umiejętności i kompetencje kształtowane na zajęciach z kodowania i programowania. Chcemy, aby nasze Dzieci śmiało i świadomie, pod kierunkiem Nauczycieli, wkraczały w świat nowych technologii. Dlatego z budżetu Rady Rodziców sfinansowaliśmy zakup maty do kodowania, dla nauczycieli nauczania początkowego oraz, co ważniejsze, zakupiliśmy już dwa zestawy ozobotów! takie jak w poniższym linku: https://edu-sense.com/pl/produkty/roboty/zestaw-szkolny-6-pak.

W szkole odbyło się szkolenie z ozobotów i planowane są dwa kolejne szkolenia wdrażające Nauczycieli, wszystkich przedmiotów i na wszystkich poziomach nauczania, do korzystania z zakupionego sprzętu. Przedstawiciele RR byli obecni na lekcji pokazowej w gimnazjum i z przyjemnością obserwowali, jak nasza młodzież w skupieniu i z dużym zaangażowaniem pracowała nad zakodowaniem trasy dla ozobota i rozwiązaniem postawionego problemu.Informując o tych inwestycjach, równocześnie Prosimy Was – drodzy Rodzice – o wpłaty na Radę Rodziców. Bez tych środków nie jesteśmy w stanie prowadzić naszej działalności, wspierać Dzieci, rozszerzać zasobów narzędzi edukacyjnych, czy organizować wydarzeń szkolnych. Przed nami ważne święto – Dzień Dziecka! Nauczyciele już proszą RR o pomoc z sfinansowaniu atrakcji dla Uczniów.

Dziękujemy za zrozumienie – Prezydium RR